Als je je auto theorie examen hebt gehaald, wil je ook snel aan de slag met praktijkexamens. Veel kandidaten die hun theoriecertificaat behalen, hebben de meeste rijlessen er al op zitten. Toch gaat het niet lukken om snel aan het rijbewijs te komen, want de lange wachttijden bij het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), heeft nog steeds te kampen met lange wachttijden. Het CBR organiseert de praktijkexamens en de landelijke wachttijd ligt inmiddels op drie maanden. Dat vertelt algemeen directeur Alexander Pechtold in een radioprogramma van BNR. Pechtold zelf vertrekt binnenkort, hij wordt burgemeester van Delft.
Overblijfsel van coronapandemie
De lange wachttijden zijn al veel langer een probleem. Toen we allemaal nog mondkapjes droegen en anderhalve meter afstand hielden, werden de wachttijden een probleem. Maar de coronacrisis is inmiddels al een paar jaar voorbij. Toch heeft het CBR nog steeds problemen met het wegwerken van de achterstanden die het toen heeft opgelopen. Er gingen honderdduizenden rijexamens niet duur en dat leidt tot een hoop problemen.
Als je nu je theorie examen auto haalt, moet je minimaal drie maanden wachten, totdat je ook af kunt gaan rijden. Je komt niet meteen in de problemen met de geldigheid van je theoriecertificaat, want deze is anderhalf jaar geldig. Als je dan voor het eerste praktijkexamen zakt, ben je gemiddeld vijf weken aan het wachten op een herexamen.
Het luxeprobleem van Pechtold
De wachttijd die het CBR nu hanteert voor het praktijkexamen auto, is niet acceptabel, zo zegt directeur Alexander Pechtold. Met het ministerie is afgesproken dat de wachttijden niet langer zijn dan zeven weken. Maar op sommige plekken wil dat maar niet lukken en duurt het zelfs drie maanden, voordat je aan de beurt bent. Op andere plekken kun je sneller terecht. Maar Pechtold vindt het oneerlijk dat iedereen kijkt naar de problemen bij het CBR. Hij wijst erop dat je overal even moet wachten.
Want volgens de oud D66-bestuurder moet je ook wachten bij de rechtbank, het ziekenhuis of de kinderopvang. Nu Pechtold vertrekt, durft hij een stelling in te nemen. “Ik sta met een been buiten de deur, mag ik het een luxeprobleem noemen?”, zo vraagt hij in het radioprogramma.
Medewerkers doorplaatsen naar andere regio’s
Heb je het theoriecertificaat gehaald en wil je in de Randstad je praktijkexamen doen, dan kan het langer dan normaal duren. Daarom worden medewerkers uit rustigere provincies doorgeplaatst naar de Randstad. Maar niet alle medewerkers zijn daar gelukkig mee, want ze moeten er flink voor reizen. Over de vraag wie de reistijd dan betaalt, is het CBR nog niet helemaal uit.
Om de wachttijd te verminderen, heeft het CBR de tussentijdse toetsen geschrapt. Op die manier moeten achterstanden sneller worden weggewerkt. Naar eigen zeggen zou het zo’n 75.000 examens per jaar schelen. Maar toch wil de directeur voor het einde van het jaar de mogelijkheid om de tussentijdse toets te kunnen doen, weer aan gaan bieden.
Slagingspercentages theorie en auto nog steeds laag
Pechtold is nog steeds niet te spreken over de beroerde slagingspercentages bij het theorie examen auto en het praktijkexamen. Van de kandidaten die voor het eerst een auto theorie examen afleggen, slaagt maar 40 procent. En van de kandidaten die voor het eerst een praktijkexamen doen, slaagt ongeveer de helft. Volgens Pechtold is dat zonde, omdat een praktijkexamen bijna 140 euro kost. Daar komen dan nog de kosten van extra lessen bij. Pechtold vraagt zich af waarom kandidaten die er niet klaar voor zijn, nu al naar het CBR komen. Hij wil erop wijzen dat je beter dan nog een paar lessen kunt nemen.
Betere voorbereiding
In ieder geval is wel duidelijk dat het belangrijk is om je examens beter voor te bereiden. Ga je het auto theorie examen doen, maak dan een van de oefenexamens auto theorie. Op deze manier krijg je een goed beeld van of je geslaagd of gezakt zou zijn en welke leerstof je nog moet oefenen. Bovendien is de methode dezelfde als het CBR gebruikt. Je krijgt niet precies dezelfde vragen, maar wel vragen die erop lijken.
Plan alles zo, dat je de meeste kans hebt om je examens in één keer te halen. Zorg dus eerst voor het theorie examen auto en neem ondertussen alvast wat rijlessen, als je de theorie bijna onder de knie hebt. Zo kun je de theorie toepassen in de praktijk tijdens de rijlessen. Heb je je theoriecertificaat gehaald, dan kun je de laatste rijlessen nemen en een praktijkexamen boeken. Doe dat niet te vlug, maar pas als de rijschoolhouder aangeeft dat het kan. Een herexamen doen kost veel geld en wachttijd. Als je je theorie hebt gehaald, is deze nog anderhalf jaar geldig. Je moet binnen dit termijn dus je rijbewijs hebben gehaald.
Laatst gewijzigd: 3 augustus 2025 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht