Artikelen

Op de pagina verzamelen wij artikelen gaan over het theorie-examen oefenen en leren, maar ook schrijven we over nieuws bij het CBR en het theorie-examen zelf.

















































Het percentage deelnemers dat voor het eerst een theorie examen auto doet en meteen slaagt, daalt. Al jaren is het zogenoemde slagingspercentage erg slecht, maar de afgelopen maanden is het percentage snel verder gedaald. Daarom is het belangrijk om een goede voorbereiding te hebben bij het leren van het theorie examen auto. Vaak wordt de kennis over de stof overschat. Kandidaten denken steeds vaker dat zij met wat kennis van de verkeersregels het examen wel zullen halen. Daarom leggen wij uit hoe je binnen een paar weken het theorie examen kunt halen.
Lees meer...



































Inmiddels is het weer mogelijk om het theorie examen auto af te leggen. Door de coronamaatregelen is het maandenlang niet mogelijk geweest om het examen te doen. Sinds november 2020 werden er geen theorie examens meer afgenomen. Maar inmiddels is het weer mogelijk, maar kijkt het CBR wel tegen een enorme achterstand aan. Daardoor zal het wel even duren totdat kandidaten hun examen mogen doen.
Lees meer...















Het wordt fors duurder om vanaf 2021 je theorie examen auto te halen bij het CBR. Het coronavirus raakt ons aan alle kanten. Dat heeft ook gevolgen voor het CBR, waardoor deze zich genoodzaakt ziet om de prijzen van examens te verhogen.


















De rijopleidingssector wil een herstart van rijopleidingen en theorie examens. De sector is klaar voor een herstart, omdat het verschillende maatregelen heeft getroffen om mee te werken in de anderhalvemetersamenleving. Nu heeft de overheid nog een beroepsverbod voor de rijopleidingssector ingesteld.




Het CBR heeft een melding gemaakt van een datalek in het TOP-systeem, waarbij de verkeerde informatie voor de verkeerde kandidaat zichtbaar was.


De rijopleiding, het praktijkexamen, het theorie examen en het ervaringstraject moeten op de schop. Het is nodig om het volledige traject te veranderen, omdat beginnende bestuurders het vaakst van alle bestuurders verkeersongevallen veroorzaken. Daarop wil de minister van Infrastructuur en Waterstaat, Cora van Nieuwenhuizen, nieuwe maatregelen nemen. Dat schrijft zij in een brief aan de Tweede Kamer.



Steeds meer kandidaten voor het theorie examen auto hebben moeite om in één keer voor het examen te slagen. Het slagingspercentage is flink gedaald, stelt de Vereniging Rijschool Belang. Nieuwszender BNR had de cijfers opgevraagd, omdat in november het examen op de schop is gegaan.







Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) gaat onderzoeken hoe tevreden kandidaten van het theorie examen zijn over de dienstverlening van het instituut. Eerder onderzocht het CBR de klanttevredenheid van examenkandidaten voor het B-rijbewijs al. Ook kandidaten die een praktijkexamen voor de motor deden, werden onlangs al gevraagd hun mening te geven over de dienstverlening van het CBR.








Nederland is een van de duurste landen in Europa om een rijbewijs auto te halen. Volgens onderzoek van het CBR betalen kandidaten voor een rijbewijs gemiddeld zo’n 2400 euro. Daarbij inbegrepen zijn onder meer de kosten voor rijlessen, een gezondheidsverklaring en het theorie examen.


Kandidaten voor het theorie examen auto en het bijhorende praktijkexamen moeten soms lang wachten totdat zij hun examens af kunnen leggen. Doorgaans streeft het CBR ernaar om binnen zeven weken kandidaten in te kunnen plannen. Herexamens zouden binnen vijf weken moeten worden gepland.


Kandidaten die na het theorie examen auto een medische keuring moeten ondergaan om zo het praktijkdeel af te kunnen leggen, moeten daar erg lang op wachten. Daarom hield de Tweede Kamer op 21 februari een hoorzitting over de wachttijden bij het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).



Vanaf 1 maart 2019 is het niet meer mogelijk om theorie examen auto in de avond te doen. Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) begon vorig jaar een proef waarbij kandidaten ervoor konden kiezen om hun theorie examen autona vier uur ‘s middags te doen.



Meer dan negentig rijscholen hebben meer dan één inschrijving bij het CBR. In de toekomst zal dat niet meer mogelijk zijn. Uit cijfers van het CBR blijkt dat de rijscholen meerdere inschrijvingen hebben, om zo te kunnen sjoemelen met de cijfers van bijvoorbeeld het theorie examen auto.


Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) voert nieuwe testvragen in voor het ‘echte’ theorie examen auto, motor-, en bromfiets. Kandidaten krijgen twee extra vragen voorgeschoteld die zij moeten beantwoorden.



Voor het eerst theorie examen auto doen is vaak erg spannend. Je weet niet precies wat je ervan moet verwachten. Welke vragen zullen er komen? Hoe gaat het precies in zijn werk? En hoeveel vragen moet ik eigenlijk goed hebben om te kunnen slagen?


Kandidaten die voor het eerst rijexamen willen doen, kunnen bekijken hoe het examen in zijn werk gaat op de website van het CBR. In de nieuwe film ‘Waar moet je op letten bij het rijexamen?’ worden veel gestelde vragen behandeld.



Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft nieuwe maatregelen aangekondigd. Op die manieren moet de rijschoolbranche professioneler worden. Sinds begin deze maand moeten rijscholen een unieke inschrijving bij het CBR hebben. Later dit jaar mogen leerlingen hun rijschool alleen nog machtigen voor de aanvraag van het theorie examen auto, als de rijschool in het bezit is van een unieke inschrijving.



Het CBR gaat de proef waarbij kandidaten het theorie-examen voor de auto, bromfiets of motor ook in de avond kunnen afleggen, verlengen. De proef is een groot succes en er is veel vraag naar. Het CBR stelt dat de belangstelling voldoende is om de proef door te laten lopen in 2019.




Het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) heeft sinds 1 oktober 2018 nieuwe vragen ingevoerd in het theorie examen. Het gaat om een proef, waarbij potentiële nieuwe vragen alvast aan het theorie examen worden toegevoegd.


Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat gaat onderzoek doen naar of het mogelijk is om het onderdeel gevaarherkenning op te nemen in het theorie examen motor en het praktijkexamen. De bedoeling is dat motorrijders meer leren over verkeersveiligheid. Vaak wordt gevaar nu nog onvoldoende herkend, wat leidt tot ongelukken




Het slagingspercentage voor het theorie examen auto ligt al jaren rond de 45 procent. Dat betekent dat het grootste deel van de kandidaten dat het examen maakt, niet in een keer slaagt. In sommige gevallen gebeurt dat, omdat je niet voldoende geleerd of geoefend heeft. Maar er kan ook meer aan de hand zijn. Bijvoorbeeld als je dyslectisch bent en daarom moeite hebt met lezen. In zo’n geval kan het voorkomen dat je het theorie examen niet binnen de tijd die ervoor staat kunt maken.



Om de meeste kans te maken om te slagen voor het theorie examen auto, is een goede voorbereiding erg belangrijk. Ruim de helft van de kandidaten komt er niet in een keer doorheen. In verreweg de meeste gevallen onderschatten kandidaten de moeilijkheid van het examen, waardoor zij te weinig oefenen voor het auto theorie examen.


Het theorie examen is voor veel kandidaten een moeilijk punt om doorheen te komen. Dat blijkt ook uit de slagingspercentages. Met name jongere kandidaten maken zich erg druk over het theorie examen en vinden het behoorlijk spannend.


Fouten maken is menselijk. Het is best goed voor te stellen dat een theorie examen doen spannend is en dat je daarom minder goed kan nadenken dan normaal het geval is. Een extra reden om je goed voor te bereiden op het theorie examen.


Het CBR wil de komende tien jaar meer gaan investeren in het ontwikkelen van examens met nieuwe technologieën. Zo houdt het CBR er rekening mee dat in de toekomst de zelfrijdende auto een belangrijke rol in de samenleving zal gaan spelen. Er is al een speciale divisie van het CBR die zich bezighoudt met de toekomstplannen.


Kandidaten die het theorie examen auto, brommer of motor liever in het Engels afleggen, krijgen binnenkort extra tijd. Het Centraal Bureau Rijvaardigheid (CBR) gaf eerder al aan te onderzoeken of het mogelijk is om extra tijd te geven bij de theorie examens in het Engels. Het CBR heeft bekendgemaakt dat het theorie examen auto, brommer of motor in het Engels binnenkort 15 minuten langer duurt.



De Wet 2toDrive is op 15 maart definitief ingevoerd in het bijzijn van Verkeersminister Cora van Nieuwshuizen. In 2toDrive kwam er tijdelijk een einde aan het experiment, omdat de proef was afgelopen, terwijl er nog geen wet voor was die het experiment definitief zou maken.



Het vernieuwde theorie examen verandert niets aan het slagingspercentage. In vergelijking met voorgaande jaren zijn de slagingspercentages nagenoeg gelijk. Het vernieuwde theorie examen kent een aantal wijzigingen, zoals bijvoorbeeld het bladeren door het examen. Bovendien kunnen deelnemers nu bepaalde vragen markeren, om er later op terug te komen.


Het CBR gaat maatregelen nemen tegen bedrijven die de beste plekken voor het afleggen van het theorie examen auto kapen. Het gaat in veel gevallen op bedrijven die eendaagse theoriecursussen aanbieden. Het probleem van eendaagse cursussen bestaat al jaren en is tegen de wil van het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) en rijscholen.




Het project 2toDrive krijgt voorlopig een einde. De overheid legt het project tijdelijk stil, omdat het kabinet Rutte II niet gelukt is de wet op tijd in te voeren. Het project en de wet sluiten niet op elkaar aan. Het project eindigt op 31 oktober, omdat de wet nog niet volledig is ingevoerd. Wel komt er een overgangsregeling, zo belooft de verkeersminister.


Het project 2toDrive krijgt voorlopig een einde. De overheid legt het project tijdelijk stil, omdat het kabinet Rutte II niet gelukt is de wet op tijd in te voeren. Het project en de wet sluiten niet op elkaar aan. Het project eindigt op 31 oktober, omdat de wet nog niet volledig is ingevoerd. Wel komt er een overgangsregeling, zo belooft de verkeersminister.


Een rijschool kiezen voor je auto theorie examen is best ingewikkeld. Het aanbod is groot. Bovendien kiezen de meeste mensen voor de rijschool waar de ouders of vrienden eerder ook hun theorie examen of praktijkexamen hebben gehaald. Maar zelf een keuze maken is ook een optie.


Om het rijbewijs te behalen dien je naast rijlessen te volgen ook het theorie-examen te maken. Alleen zo kun je het rijbewijs behalen. Maar wanneer start je met het theorie-examen? Een goede vraag want dat is moeilijk in te schatten, dat is namelijk voor iedereen anders. Hier leggen we je uit hoe jij kunt bepalen wanneer je het theorie-examen kunt gaan doen.


Om met de tijd mee te gaan en de veiligheid van de mobiliteit in Nederland te waarborgen blijft het CBR zichzelf en haar diensten constant ontwikkelen. Zo ook het theorie-examen. Er wordt al gewerkt met bewegend beelden, 3D afbeeldingen, en nieuwe vraagvormen zoals de nieuwe sleepvraag. Ook kun je tegenwoordig door het theorie-examen bladeren.



Het is mogelijk om op het CBR een speciaal theorie-examen en praktijkexamen te maken als je faalangst hebt. In dit artikel leggen we precies uit hoe je deze speciale examen kunt gaan maken en hoe je je hierop voor kunt bereiden.


De temperatuur stijgt weer waardoor steeds meer mensen geïnteresseerd raken om motor te rijden. Of je wilt de noodzakelijke kilometers naar je werk zo aantrekkelijk mogelijk maken. Wat je reden ook is. Motor rijden is leuk, maar hoe behaal je je motorrijbewijs? In dit artikel leggen we je uit wat er allemaal benodigd is om het rijbewijs voor de motor te behalen.


Spannend, zo’n theorie examen. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid aan het examen te starten en precies te weten waaraan je moet voldoen. Op basis van het aantal fouten heb je je examen wel of niet gehaald. In dit artikel behandelen we het maximaal aantal fouten dat je mag maken en hoe je je zo goed mogelijk kunt voorbereiden.


Een theorie-examen duurt gemiddeld een half uur waarin je 50 of 65 vragen beantwoord. Op basis van het aantal goed beantwoorde vragen, ben je geslaagd of gezakt voor het theorie-examen. Daarom is het belangrijk om vooraf te weten wat voor vragen je kunt verwachten in het theorie examen. In dit artikel behandelen we daarom de verschillende vragen in dit examen.


Vanaf 1 juli kan iedereen die het theorie-examen gaat maken op het CBR, vrij gaan bladeren door de vragen terwijl men dit examen maakt. Nu dien je nog vraag voor vraag het theorie-examen te maken, maar straks kun je dus vrij bladeren tussen de vragen. Daarnaast kun je elke vraag gaan markeren, zodat je deze op een later tijdstip in het examen nog eens opnieuw kunt bekijken en mogelijk beantwoorden.


Om te rijden in een auto of op een motor en bromfiets moet je in Nederland je rijbewijs behalen, voordat je mag deelnemen aan het verkeer. Je ontvangt je rijbewijs als je het praktijkexamen met een voldoende weet af te leggen. Echter, voordat je het rijexamen mag gaan afleggen op een CBR-locatie, moet je voor het theorie-examen geslaagd zijn. Weet jij hoe je je het beste kunt voorbereiden de theorie voor het rijexamen? In dit artikel gaan we hier uitgebreid op in, want we willen jou helpen te slagen voor de theorie. Zo goedkoop mogelijk!


Om je rijbewijs te behalen moet je het praktijkexamen en het theorie-examen behalen. Van iedereen die het theorie-examen maakt, slaagt minder dan de helft (ongeveer 40% slaagt). Dat betekent dat een grote groep niet slaagt voor het theorie-examen. Zonde van je tijd en moeite.


Tijdens het officiële theorie-examen test het CBR je kennis van de theorie om je rijbewijs te mogen behalen. Zonder het behalen van je theorie-examen, geen rijbewijs! Het CBR experimenteert al een tijdje met het theorie-examen, en gaat mogelijk een nieuw theorie-examen invoeren.




Waar veel mensen echter niet bij stilstaan, is dat theorie examen auto doen nogal wat kosten met zich meebrengt. Als je rijlessen neemt betaal je uiteraard al snel 1500 euro, maar er zijn ook nog andere kosten waar je rekening mee moet houden. Bovendien zijn er een aantal randzaken die je in je achterhoofd dient te houden. In dit artikel gaan we daar dieper op in.




Er zijn talloze manieren om te leren voor het theorie examen. Iets minder dan de helft van de kandidaten weet zijn examen in een keer te halen. Dat bewijst dat het doen van het examen moeilijker is dan men aanvankelijk denkt. Om die reden introduceren we vandaag drie nieuwe tips voor het theorie leren, waarvan de belangrijkste is om een visueel schema te maken! Het moeilijkste van autorijden is doorgaans het verwerken van informatie. Bij het leren van de autotheorie is dit hetzelfde. Tijdens het leren kun je jezelf voortdurend afvragen: “wat heb ik eigenlijk gelezen?”


Met 2toDrive kun je je rijbewijs halen vanaf 17,5 jaar. Dit betekent dat je al vanaf 16 jaar mag deelnemen aan het theorie examen bij het CBR. Dit project om jongeren eerder hun rijbewijs te laten halen heet 2ToDrive. Lees hier hoe dit project werkt, wat een begeleiderspas is en hoe het met het theorie-examen zit en 2todrive.


When you will be living in The Netherlands, you might want to have a driver’s license. In some cases, your driver’s license is not valid in our country. In other cases, you do not have a license yet but would like to have one. In this case, you will need to learn the Dutch rules on traffic.


Als het goed is, hoef je maar één keer theorie examen te doen. Dat maakt het doen van het examen spannend, want voor de meeste mensen is het de eerste keer in het examencentrum van het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Natuurlijk wil je goed voorbereid beginnen aan het examen en dus is het slim je alvast te verdiepen in de procedures van het CBR. Zo moet je natuurlijk je autotheorie leren en oefenen en een examen reserveren. Eenmaal binnen zijn er ook een aantal handelingen die je moet doen.

In dit artikel gaan we dieper in op de vraagcategorieën en nieuwe soorten vragen die op het examen gebruikt worden. Op die manier kun je je optimaal voorbereiden voor je theorie examen auto!


Een rijbewijs halen is zo gemakkelijk nog niet. Immers: er zijn twee fasen noodzakelijk om het rijbewijs te kunnen halen. In Nederland moet men een theorie examen en een praktijk examen afleggen. Het een is noodzakelijk voor het ander. Dit betekent dat men zonder het behalen van het theorie examen geen praktijkexamen mag doen. Het lijkt dus logisch dat je eerst je autotheorie haalt, en dan pas praktijkexamen doet.


Leren voor het theorie examen; het is misschien niet het leukste klusje, maar het resultaat is lonend. Na een paar maanden flink inzetten op het leren van het examen en het volgen van rijlessen heb je uiteindelijk het felbegeerde roze pasje in handen. Maar voordat het zover is, moet je eerst auto theorie examen en praktijkexamen doen.


Tijden veranderen. Zo ook het leren van de theorie rijbewijs B. Vroeger moest men boeken kopen en stonden er oefenexamens achterin het boek. Toen de computer zijn opmars maakte, bleef het theorieboek te koop, maar werd er een Cd-rom bijgeleverd. Tegenwoordig is het maken van theorie-examens op een Cd-rom achterhaald. Immers: de meeste Nederlanders hebben een internetaansluiting en kunnen de stof gemakkelijk online leren en oefenen.


Wie zijn theorie examen auto wil halen, kan dat op verschillende manieren doen. De ouderwetse methode is over te gaan op aanschaf van een fysiek theorieboek. Dat brengt wel de nodige nadelen met zich mee en bovendien is het lezen van een boek in een tijd van laptops en e-readers wellicht iets achterhaald. Een andere manier is een theoriecursus te volgen, maar de vraag is maar of iemand daar veel van onthoudt.

Een andere, betere manier is het online theorie examen leren. Door online te leren, hoef je je geen zorgen meer te maken over het meenemen van boeken en kan je overal waar je bent nog snel even de stof doornemen. Het online leren en oefenen van de autotheorie heeft dus zijn voordelen. In dit artikel gaan we verder inzoomen op het theorie rijbewijs b leren.


Het is het eerste half jaar flink drukker geweest op alle theorie- en praktijkexamens van het CBR. Dat bevestigt het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen in de voorlopige halfjaarcijfers over 2016. Vooral op het praktijkexamen voor het B-rijbewijs was het flink drukker: er werden ruim 4000 extra examens afgenomen.


Op het moment is het CBR, het exameninstituut waar je het theorie-examen aflegt, bezig met een proef om nieuwe theorie-examens te maken voor de auto, motor en scooter (en dus ook bromfiets). In deze proef wordt er geëxperimenteerd met een nieuw vraag type, bevatten de theorie-examens minder tekst en wordt je kennis en inzicht van het verkeer nog beter getest.


Het theorie-examen kan nu alleen gehaald worden door goed te leren. Er komt een einde aan het gebruik van trucjes om zo het theorie-examen te halen. Uit onderzoek van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) blijkt dat het examen deugt, ondanks een enkele voorspelbaarheid.


Een taalachterstand of dyslexie en auto theorie-examen doen, gaan soms niet goed samen. Door het leren van je theorie-examen ben je vaak meer tijd kwijt dan iemand die geen problemen heeft met lezen of schrijven.



Als je wilt beginnen met het leren van je auto theorie-examen, dan zal je veel tijd moeten steken in het leren van de verkeersregels- en wetten in Nederland. Bovendien moet je leren over verschillende situaties, zoals bijvoorbeeld gevaarherkenning en het leren van de borden. Meer weten?


Iedereen die wel eens de auto theorie of het praktijkexamen heeft afgelegd, heeft de spanning ervoor wel eens meegemaakt. Als je voor het eerst auto theorie-examen moet doen, ben je best een beetje zenuwachtig. Natuurlijk is het afrijden, ofwel het praktijkexamen helemaal een spannende gebeurtenis!



Het theorie-examen, de een ziet het als een uitdaging op weg naar het halen van het felbegeerde roze papiertje, de ander maakt zich al druk over de te behalen score nog voor er goed en wel aan het examen is begonnen. Examenstress, het kan je aspiraties danig in de war sturen, dus hoog tijd om te zien hoe je het beste met deze spanning om kan gaan, immers je zal toch je theorie-examen moeten halen als je uiteindelijk wilt afrijden.


Je theorie in 1 dag behalen. Het kan. Helaas. Een aantal aanbieders van theorie-examen cursussen zeggen namelijk dat je de theorie in 1 dag onder de knie kunt hebben, waarmee je zo goed als zeker slaagt voor het theorie-examen op het CBR. Dit is helaas vaak slechts theorie, in de praktijk slaagt men vaak niet nadat voor deze 1-daagse cursus kiest om de theorie te leren.


Voordat je opgaat voor het theorie examen is het wel zo slim om van te voren een aantal oefen theorie-examens te maken. Als je wat googelt kom je een aantal websites tegen, maar let op de kwaliteit van deze examens!


Tegenwoordig mogen tieners vanaf 16.5 jaar al beginnen met het leren voor hun rijbewijs. Met 17 jaar is het al mogelijk het rijbewijs te halen en onder toezicht van een volwassene de weg op te gaan. Dit is mogelijk dankzij het 2toDrive-experiment dat het ministerie van Verkeer in het leven riep.


De zomer komt er weer aan. Dat betekent dat er ook weer meer en meer mensen willen gaan kennis maken met het motorrijden. Daardoor wordt het drukker bij het CBR, want deze aspirant motorrijders moeten dus ook het motor theorie-examen gaan afleggen bij het CBR. En niet alleen bij het theorie-examen geeft dit problemen, want ook de reserveringstermijnen voor het afleggen van het motor praktijkexamen schieten omhoog.


Tegenwoordig kan je al vanaf 16,5 jaar starten met het volgen van rijlessen bij een rijschool. Vanaf je 17e mag je ook daadwerkelijk het praktijkexamen afleggen. Lees hier waarom je al bij het reserveren van je theorie-examen, na moet gaan denken over de datum waarop jij je praktijkexamen wilt gaan afleggen.


Het gemiddelde slagingspercentage is met maar liefst 3 procent gedaald in het eerste kwartaal van 2016, tegenover het eerste kwartaal van 2015. In het eerste kwartaal van 2015 slaagde 45,2%, in het eerste kwartaal van 2016 slaagde slechts 42,2%. Dat wil dus zeggen dat 57.8% zakt voor het theorie-examen, en dus opnieuw het theorie-examen zal moeten maken om het rijbewijs te mogen behalen.


Om het rijbewijs te halen dien je te slagen voor het theorie-examen, maar ook voor het praktijkexamen. Eerder werd alleen tijdens het theorie-examen gekeken of je voldoende kennis hebt van de theorie om je op de weg te mogen begeven. Na het maken van dit examen, en nadat je voldoende rijlessen had gehad bij je rijschool, mag je op voor het praktijkexamen. Ook tijdens dit praktijkexamen kun je nu vragen verwachten over de theorie.



Wellicht had je het al mee gekregen. Het theorie-examen van het CBR ligt op straat. RTL nieuws ontdekte dat toen ze undercover gingen bij een aanbieder van een eendaagse theoriecursus. Volgens RTL nieuws blijkt dat het CBR dit vermoeden van deze praktijken al had, maar wegkijkt. Volgens interne stukken van het CBR, bestempelt het CBR deze praktijken zelf met het risico hoog, maar doet er vervolgens vooralsnog niks aan.


Veel examenkandidaten zijn bezorgd om het onderdeel gevaarherkenning. In dit onderdeel wordt je getoetst op het tijdig opmerken, herkennen en voorspellen van potientieel gevaarlijke situaties en de keuze van de juiste handelingen om het gevaar af te wenden. Een hele mond vol. Echter is het vaak lang niet zo moeilijk als je denkt! Wil je weten hoe jij je het beste kunt voor bereiden op dit onderdeel van het theorie-examen? Lees dan hier verder.


Vorige week is in Eindhoven de eerste look-a-like van 2016 in de kraag gepakt terwijl hij zich identificeerde als een ander bij het CBR examencentrum. Het CBR schakelt dan direct de politie in, welke de man direct meenam naar het politiebureau. Het CBR heeft inmiddels aangifte gedaan omdat het een zero tolerance handhaaft omtrent fraude bij theorie-examens.


We gaan je natuurlijk niet uitleggen hoe je op het theorie-examen moet frauderen. Iedereen moet natuurlijk op een eerlijke manier slagen, daarom neemt het CBR hier maatregelen toe, niet zo maar maatregelen, maatregelen waardoor fraudeurs echt zo goed als altijd gepakt worden. Opgepast dus, doe het niet!


Benieuwd naar wat voor theorie het CBR precies vraagt op het examen? In deze blog geven we je antwoord welke theorie je allemaal moet kennen voor het CBR theorie-examen.




Gemiddeld slaagt minder dan de helft van de kandidaten voor het theorie-examen. Dat betekend dat er toch wel wat vragen fout worden beantwoord op het theorie-examen. In deze blogpost willen we je inzicht geven welke vragen precies het vaakst fout beantwoord worden.


Je hoort het steeds vaker, iemand is naar een theoriedagcursus geweest en heeft, zonder te leren, binnen 1 dag zijn theorie-examen gehaald. Kan zoiets wel? En wat is het geheim van deze theoriecursussen? In deze blog proberen we je meer te vertellen over deze dagcursussen zodat je zelf kunt kiezen of een dergelijke cursus wel of niet bij je past.


Wij willen graag dat zoveel mogelijk mensen slagen voor het theorie-examen. Wij geloven er namelijk in dat een goede rijopleiding een investering in je eigenveiligheid is. Belangrijk in een goede rijopleiding is dat je niet alleen de praktijk goed onder de knie hebt, maar ook de theorie in zijn geheel beheerst. Wat veel mensen vergeten...



Het CBR gaat een test starten waarbij geluid toegevoegd zal worden aan het theorie-examen. Dit gaan ze in een zogenoemde pilot testen. Na deze pilot zal worden bekeken of er definitief geluid zal worden toegevoegd aan het theorie-examen. Daarnaast is het CBR aan het experimenteren met bewegende beelden. Ook het theorie-examen moet met de tijd mee. Stilstand is achteruitgang.


We krijgen wel eens de vraag of je wel echt gratis een theorie-examen kunt oefenen op onze website. Hierin kunnen we heel kort zijn, Ja je kunt gratis 1 compleet theorie-examen uitproberen. Dit geld zowel voor het auto theorie-examen als het bromfiets en het motor theorie-examen. Elk gratis examen kun je 1 keer maken.



Via deze blog willen we nog eens benadrukken dat je nooit je theorie-examen moet reserveren via een website welke niet van het CBR is. Het beste is om naar www.cbr.nl te gaan en aldaar je theorie-examen aan te vragen / te reserveren. Ook kun je via je rijschool je theorie-examen laten aanvragen mits deze bereid is dit voor je te doen.


Wanneer je net je autorijbewijs hebt gehaald spreekt het voor zich dat je zo snel mogelijk de openbare weg op wil met je eigen auto. Veel mensen die reeds op jonge leeftijd hun rijbewijs hebben gehaald zien heel veel op zich afkomen. Het is in deze situatie dan ook lang niet altijd even duidelijk waar ze allemaal rekening mee dienen te houden.




Als je binnenkort je CBR theorie-examen gaat afleggen op een CBR examencentrum wil je natuurlijk wel weten of je echt klaar bent voor dit examen. Dit kun je doen door een aantal theorie-examens te oefenen, ook wel proefexamens genoemd. Op onze website kun je zelfs geheel gratis een proefexamen maken. Zo kun jij dus gratis oefenen en ook gratis onze online software uitproberen.


Om het rijbewijs te behalen voor de auto, motor of bromfiets moet je natuurlijk ook slagen voor het CBR theorie-examen. Je dient dan ook goed de theorie te kennen. Vandaag de dag hoef je echter echt niet meer naar een rijschool om theorieles te volgen. Naast dat je er veel tijd aan kwijt bent zijn er vaak ook behoorlijke kosten mee gemoeid met het volgen van theorielessen.
Lees verder...


In Nederland weet je vaak wel hoe een theorie-examen verloopt, je kunt er veel informatie over vinden op deze website. Maar hoe zit dat in andere landen, zoals België, Italië of Engeland? Je zou denken dat dit niet relevant is om te weten, maar vaak worden er onderdelen van het theorie-examen (of praktijkexamen) die in het ene land gehanteerd worden, overgenomen door een ander land.
Lees verder...


Door het grote aantal leuke reacties op de grappige filmpjes hebben we besloten vaker leuke filmpjes en video’s te gaan plaatsen op onze website. Dit keer een meisje van nog geen 15 maakt verschillende rijinstructeurs helemaal gek. Ze doet net alsof ze voor het eerst in de auto zit tijdens haar eerste rijles, echter is ze in realiteit een professionele autocoureur.
Lees verder en bekijk de video...



Uit een onderzoek van NU.nl blijkt dat rijscholen die minstens vier jaar bestaan, hogere slagingspercentage behalen bij het praktijkexamen tegenover rijscholen die minder dan vier jaar bestaan. Examenkandidaten die opgaan voor het praktijkexamen slagen bij ervaren rijschoolhouders in 51,2 procent in de gevallen. Terwijl rijscholen die korter dan vier jaar bestaan een resultaat boeken van slechts 42,5 procent.
Lees verder...


Ben je hard aan het leren en oefenen van je theorie-examen? Dan hebben wij een leuke afwisseling voor je! De online hit serie “Marrokaan geeft rijles” is maandag namelijk verkozen tot winnaar van de TV-beelden in de categorie “Made for Web”. In deze hit serie worden vooroordelen op humoristische wijze op de hak genomen, waarbij ze volgens de vakjury: “authentiek, verrassend en elke keer weer de juiste snaar weten te raken”.
Lees verder en bekijk de video...


Sommigen kiezen er nog steeds voor om uit een theorieboek de benodigde theorie te leren voor het CBR theorie-examen. Dit terwijl het leren, maar ook het oefenen, niet saai hoeft te zijn. We krijgen van bezoekers van onze website vaak te horen dat het leren uit een theorieboek saai en moeilijk was, of dat de stof uit het theorieboek niet duidelijk uitgelegd is en dus vragen oproept. Daarnaast moet je wel discipline hebben om echt even voor die 200+ bladzijden te gaan zitten. Gelukkig zijn er inmiddels een aantal online e-learning systemen op de markt waarmee jij je stukken beter voor kan bereiden op je theorie-examen.
Lees verder...


Je denkt misschien dat het theorie-examen is bedacht om aspirant-rijbewijsbezitters dwars te zitten. Of om het hen extra moeilijk te maken. Die regeltjes leer je toch ook wel tijdens de rijlessen? Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Dat boek is ook niet om door te komen! De manier waarop de examenvragen gesteld worden, is ook niet altijd even duidelijk en soms zelfs voor meerdere uitleggen vatbaar. En al die details! Uitstekende lading, ambergele lichten, promillages en milieuregels. Als ik het nodig heb, google ik het wel! Dus: waarom?!
Lees verder...



Het gemiddelde slagingspercentage voor het auto theorie-examen is afgelopen jaar hard gedaald. Het slagingspercentage geeft aan hoeveel examenkandidaten daadwerkelijk slaagden voor hun theorie-examen. Dat wil dus zeggen dat het aantal examenkandidaten dat dus daadwerkelijk slaagde voor het auto theorie-examen op een CBR examencentrum is gekelderd. Het gemiddelde slagingspercentage voor het auto theorie-examen was in 2013 41,9%, in 2014 is dit verder gezakt naar 41,9%. Dit blijkt uit nieuwe cijfers van het CBR.
Lees verder...


UPDATE: Vanaf nu gaan alle geplande theorie-examens bij het CBR door. Het CBR heeft voldoende vertrouwen om alle geplande theorie-examens groen licht te geven. Om de achterstand in te halen heeft het CBR extra capaciteit ingezet om zo kandidaten waarvan het theorie examen niet door ging snel en met voorrang een nieuwe examendatum aan te bieden. Dit kunnen ze zelf via Mijn CBR inzien en verplaatsen.
Lees verder...


Op veler verzoek gaan we een blog beginnen op www.TheorieExamenOefenen.nl. Zo willen we jou zo goed mogelijk voorzien in alle informatie, het laatste nieuws, updates omtrent deze website, nieuwe verkeersregels en al het andere nieuws over het theorie-examen en de daarbij behorende theorie.
Lees verder...

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: