Dit moet je weten voor je auto theorie over bandenspanning

Dit moet je weten voor je auto theorie over bandenspanning

Bij een auto theorie examen draait het niet alleen om het kennen van de verkeersregels, je moet ook weten hoe je de auto bedient. Daarbij komen ook technische zaken kijken, zoals het controleren van de bandenspanning. Je kunt hoe dan ook bij het examen vragen verwachten over de bandenspanning. Zo kun je een vraag verwachten over hoe je dit controleert of welke invloed je banden hebben op de veiligheid. Ook is er in de theorie aandacht voor het brandstofverbruik en het milieu.

Bandenspanning belangrijk bij auto theorie

Bij het auto theorie examen leren is het belangrijk dat je aandacht hebt voor de bandenspanning van de auto. Bandenspanning zorgt er namelijk niet alleen voor dat een auto lekkerder rijdt, maar is ook van groot belang voor de verkeersveiligheid. Als je bandenspanning correct is, heb je meer grip op de weg, is de remweg korter en ligt je auto stabieler op de weg. In het online theorieboek auto vind je dan ook informatie over wat er gebeurt als je een te lage bandenspanning hebt. De auto ligt dan slechter op de weg, je hebt meer kans op slippen en de banden slijten sneller.

Een verkeerde bandenspanning heeft invloed op het brandstofverbruik. Door de te lage spanning neemt de rolweerstand toe. Dat betekent: meer uitstoot, hogere brandstofkosten en het bedienen van de auto is een stuk minder gemakkelijk. Als je de bandenspanning niet op orde hebt, kun je daarvoor geen boete krijgen. Maar je krijgt wel een boete als je op gladde banden rijdt.

Bandenspanning controleren volgens lesboek

We nemen nog eens het onderdeel ‘bandenspanning’ volgens het theorieboek met je door. Volgens de theoriestof moet je je bandenspanning controleren als de banden koud zijn. Je kijkt dus naar de bandenspanning voordat je gaat autorijden. De luchdruk wordt altijd uitgegeven per bar. Hoeveel bar de banden precies moeten zijn, verschilt per auto. Daarom zie je op een sticker in de deuropening van de bestuurder hoeveel bar je banden horen te zijn. Eventueel vind je deze sticker ook in de tankklep of in het instructieboekje van de auto.

Voor het auto theorie examen moet je ook weten hoe je de bandenspanning precies controleert. Dat begint met weten wat de juiste bandenspanning voor je auto is. Vervolgens gebruik je een bandspanningsmeter om de spanning te controleren. Je controleert en corrigeert vervolgens de spanning van alle vier de banden. Goed om te weten voor je examen: je moet het reservewiel ook op de juiste spanning brengen. Bij het gratis oefenexamen auto theorie oefenexamen auto theorie kun je een vraag verwachten of je de spanning voor of na het rijden moet controleren. Het antwoord is altijd: voor het rijden. Warme banden geven namelijk een vertekend beeld van de bandenspanning.

Gevolgen van te lage bandenspanning

Je kunt ook vragen verwachten over de gevolgen van een te lage bandenspanning. Bij een lage spanning wordt het contactvlak van de band breder. De auto reageert daardoor minder goed als je gaat sturen. Bij een nat wegdek is de kans op slippen groter en duurt het langer totdat je stilstaat als je gaat remmen.

Heeft een band te weinig lucht, dan slijten de buitenranden sneller. Daardoor heb je een grotere kans op een klapband. Zeker als je een hogere snelheid hebt of de auto hebt volgeladen. Verder krijg je meer rolweerstand, waardoor je meer brandstof gaat verbruiken. Daardoor stoot de auto meer CO2 uit en dat is slecht voor het milieu. Volgens het theorieboek is een goede bandenspanning belangrijk, omdat het bijdraagt aan duurzaam en zuinig rijden. De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor duurzaamheid en het klimaat bij het rijden.

Ezelsbruggetjes over bandenspanning bij auto theorie

We hebben tenslotte nog een paar ezelsbruggetjes voor je bedacht. Als je koude banden hebt, is dat het ideale moment voor controle. De resultaten zijn dan het meest betrouwbaar. Is de bandenspanning te laag, dan heb je meer kans op gevaar en hogere kosten. Met andere woorden: lage bandenspanning is gelijk aan groter gevaar en hogere kosten als gevolg van slechte grip en meer verbruik.

Ten slotte kun je onthouden waar je de zoeksticker vindt: de deurpost, tankklep of het boekje van de auto. Je kunt er de klok op gelijk zetten dat je deze vraag op het auto theorie examen krijgt.

Welke vragen kun je verwachten bij auto theorie examen?

Wil je zeker weten dat je slaagt voor het examen en er achter komen welke vragen er zeker voorbij komen op het echte examen? Door een oefenexamen auto theoriete maken, kun je weten of je geslaagd of gezakt zou zijn. Verder krijg je ook te zien welke vragen je fout had en wat het goede antwoord was. Zo kun je nog even de laatste plooien gladstrijken en heb je een grotere kans dat je in één keer slaagt.

Laatst gewijzigd: 8 december 2025 « Ga terug naar het nieuws / blog overzicht