Flinke toename theorie examens in tweede coronajaar

Voor een tweede jaar kregen mensen die hun theorie examen auto willen halen te maken met allerlei maatregelen in verband met het coronavirus. Tijdens de lockdown van het begin van 2021 mochten kandidaten vier maanden lang geen theorie examens en twee maanden lang geen praktijkexamen doen. Toch nam het aantal theorie examens in het tweede coronajaar flink toe, zo maakt het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) de balans op.

Meer examens

Het CBR nam vorig jaar bijna twintig procent meer examens af dan het jaar ervoor. In totaal heeft het CBR in 2021 1,5 miljoen examens en toetsen afgenomen. Het jaar ervoor waren dat er 1,2 miljoen examens. Daarmee zit het aantal examens weer op het niveau van voor de coronacrisis.

De toename was volgens het CBR vooral te zien bij het aantal theorie examens auto. In 2020 nam het CBR 758.000 examens af, maar vorig jaar waren dat er bijna 973.000. Dat is volgens het CBR opmerkelijk, omdat het instituut moest werken met halfvolle zalen. Het Centraal Bureau had namelijk geen toegang tot de volledige capaciteit, omdat kandidaten dan niet de verplichte anderhalve meter afstand konden houden. Daarom moesten er nieuwe maatregelen door het CBR worden ingevoerd. Zo gingen alle locaties 6 dagen per week open. Ook in de avonduren is het mogelijk om het theorie examen auto af te leggen. Mogelijk zijn deze maatregelen de reden dat steeds meer mensen het examen af wilden leggen.

Meer kandidaten rijden af

Er waren niet alleen meer kandidaten die het theorie examen auto aflegden, maar ook het praktijkexamen werd populairder. In 2021 werden er meer examinatoren ingezet, zodat ook meer kandidaten af konden rijden. Het aantal autopraktijkexamens steeg daarmee van 306.000 in 2020 naar ruim 327.000 in 2021. Ook het aantal bromfietsexamens steeg van 29.000 naar 34.000. Motorrijden werd tijdens het tweede coronajaar ook veel populairder. Zo’n 41.000 kandidaten deden in 2021 het afsluitende examen. Dat waren er in het eerste coronajaar ‘maar’ 33.000 examens. Bijna 80 procent van de kandidaten rondde het examen met succes af.

Daarnaast kiezen ook steeds meer kandidaten voor de tussentijdse toets. Net onder de helft van alle kandidaten deden eerst een tussentijdse toets, voordat zij deelnamen aan het eerste autopraktijkexamen. Het slagingspercentage bij mensen die een tussentijdse toets hadden gedaan, was 13 procent hoger dan bij kandidaten die dit niet hebben gedaan.

Slagingspercentage theorie examen daalt flink

Er is niet alleen maar goed nieuws te melden rondom het theorie examen auto. De kans dat je er in één keer voor slaagt, is namelijk weer een stuk kleiner geworden. Waar in 2020 het slagingspercentage nog op 43 procent lag, is het percentage in één jaar tijd dramatisch gedaald. Zo lag het slagingspercentage vorig jaar op maar 38,1 procent. Volgens het CBR komt dat door een zogenaamd corona-effect. Dat betekent dat klassikale theorie-opleidingen door de coronamaatregelen steeds niet waren toegestaan. Bovendien was er sprake van een grote inhaaldrukte voor rijlessen. Steeds meer kandidaten die zich bij het CBR meldden voor het theorie examen auto, deden dat zonder ook maar één rijles te hebben gehad.

CBR en wachttijden

De kans dat je een theorie examen auto haalt, was door de slechte voorbereiding nog nooit zo klein. Maar er zijn nog meer problemen waar je rekening mee moet houden bij het afleggen van het examen. Want de wachttijden voor het theorie examen auto namen door de nieuwe lockdown van drie weken weer flink toe. In 2021 kon je op sommige locaties al binnen een week terecht, terwijl er in de grote steden wachttijden tot wel vier maanden stegen. De examenlocaties kenden grote verschillen. In de grootste steden was het extreem druk.

Daarom riep het CBR op om op andere locaties een theorie examen auto te doen. Daar konden kandidaten al binnen een paar weken terecht. Het was duidelijk te merken dat er meer kandidaten theorie examen kwamen doen toen de 1,5 metermaatregel werd losgelaten. De reserveringstermijnen daalden in een snel tempo. Maar toen het kabinet toch weer besloot om de 1,5 maatregel opnieuw in te voeren, werd dat effect ongedaan gemaakt. Toen liepen de wachttijden bij het CBR in een even snel tempo weer snel op.

De enige wachttijd die niet op leek te lopen, was de wachttijd voor een medische beoordeling. Binnen een week kregen kandidaten al bericht. De afgesproken wachttijd van maximaal 28 dagen werd in vrijwel alle gevallen gehaald.


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: