Het theorie-examen

Vandaag een blogbericht van Annemieke Boonstra; rijinstructeur bij en mede-eigenaar van Autorijschool Goes en Boonstra.

Wie heeft dat theorie-examen eigenlijk bedacht?

Je denkt misschien dat het theorie-examen is bedacht om aspirant-rijbewijsbezitters dwars te zitten. Of om het hen extra moeilijk te maken. Die regeltjes leer je toch ook wel tijdens de rijlessen? Ik kan me daar best iets bij voorstellen. Dat boek is ook niet om door te komen! De manier waarop de examenvragen gesteld worden, is ook niet altijd even duidelijk en soms zelfs voor meerdere uitleggen vatbaar. En al die details! Uitstekende lading, ambergele lichten, promillages en milieuregels. Als ik het nodig heb, google ik het wel! Dus: waarom?!

Noodzaak van het theorie-examen

Ik kan daar wel een klein lichtje op laten schijnen. Behalve dat je als Nederlander geacht wordt de wet te kennen, is het echt wel van belang dat je de regels kent. Want hoe zou je moeten weten dat lading niet naar voren mag uitsteken, als je daar nog nooit iets over gehoord hebt? Je kunt de regels niet op Google opzoeken, als je niet eens weet dat er regels voor zijn. En misschien blijft er maar een fractie hangen van alles wat je voor je theorie-examen moest leren. Maar waarschijnlijk is dat wel voldoende om je in bepaalde situaties af te vragen: wat klopt er niet aan dit plaatje? En dan kun je dat alsnog opzoeken.

Nut van het theorie-examen

Je bent nog niet overtuigd? Wat denk je hiervan: kun je een potje voetbal winnen, als je geen idee hebt van de spelregels? Lijkt me niet. En zo is het verkeer ook een spel waarvan je de spelregels moet kennen. En hoe beter je die regels weet, hoe makkelijker je je weg zult vinden. Net als de buitenspelregel: als je die niet snapt, kan het gebeuren dat je doelpunt wordt afgekeurd. Als je in de auto op een situatie komt afrijden, en je weet niet wat je kunt verwachten, moet je afwachten wat anderen gaan doen en dan maar hopen dat zij het wel snappen. Maar als je al een idee hebt van hoe het zou moeten gaan, doorzie je de situatie veel sneller. Hiervoor moet je je de theorie eigen hebben gemaakt. Hoe je dat doet, vertel ik in mijn volgende blog.

Het moderne theorie-examen

Het theorie-examen is al verschillende keren gewijzigd, onder andere om de benodigde kennis beter te kunnen toetsen. Zo is de gevaarherkenning er bij gekomen. Er is behoorlijk wat discussie over de manier van vragen stellen. Ik vind het zelf ook moeilijk om me iets voor te stellen bij die plaatjes. Ja, leuk dat er staat dat ik 30km/u rijd, maar ik vind het moeilijk om me daar in te verplaatsen. Ik doe dat in de auto op gevoel. Maar je kunt het wel trainen door veel van dit soort plaatjes te oefenen. En je oefent het ook al tijdens de rijlessen. Bovendien hoef je er maar 13 van de 25 goed te hebben, dus je kunt een foutje maken. Als het goed lukt, haal je niet alleen je theorie-examen, maar ga je ook beter autorijden!
Het tweede deel bestaat uit kennis- en inzichtvragen. Hier mag je maximaal vijf vragen fout beantwoorden. Zorg dat je alle kennisvragen zo uit je mouw kunt schudden, zodat je je een missertje kunt veroorloven bij de inzichtvragen. Een andere verandering is dat iedereen sinds kort zijn of haar eigen examen maakt aan een eigen terminal. Hier heb ik alleen maar positieve reacties op gehad. Het werkt nog niet vlekkeloos – er zijn nog veel storingen – maar als het werkt, werkt het wel fijner!

Ga ervoor

Dus ik denk dat we kunnen concluderen dat het theorie-examen nuttig én nodig is om ervoor te zorgen dat we het verkeer zo veilig mogelijk houden. Het is jammer dat het het CBR niet altijd lukt om examens te maken die zowel taalkundig als verkeerstechnisch helemaal goed zijn. Maar als je goed voorbereid bent, hoef je echt niet te zakken. Je hebt de keuze: je mág dat rijbewijs gaan halen, maar het hoeft niet. Hoe luxe is dat? Maar dan moet je er wel wat voor doen. Dus ga ervoor, je doet jezelf er een plezier mee, én je omgeving!


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: