Jaren na theorie examen auto opnieuw een toets, stof blijft slecht hangen
Als je jaren na het behalen van je theoriecertificaat nog een keer een toets over de lesstof van het theorie examen auto moet doen, zou je er dan nog voor slagen? Grote kans van niet, zo heeft het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) geconstateerd. In de rijschoolbranche vragen veel mensen zich af wat er eigenlijk blijft hangen van het theorie examen auto. Het antwoord: niet veel, zo blijkt uit een onderzoek van het CBR in samenwerking met Ipsos I&O. Het ging hier om een grootschalig onderzoek onder meer dan 900.000 mensen. Zij kregen een korte vragenlijst en een nep-theorietoets om te toetsen hoeveel mensen de stof nog goed beheersen. Er deden 50.000 mensen mee, die tussen 2019 en 2023 hun theorie examen hebben behaald.
Theorie examen auto beklijft niet
Uit het onderzoek blijken een paar belangrijke resultaten. Zo is in ieder geval duidelijk dat de fictieve toets, die bestond uit 20 vragen, niet al te best gemaakt werd. De vragen leken op de vragen die je op het officiële auto theorie examen ook krijgt. Maar ze waren niet hetzelfde, want de vragen waren speciaal voor het onderzoek gemaakt. Normaal krijg je vijftig vragen bij het examen, maar het waren er nu dus minder.
Zo blijkt dat als je een hoger opleidingsniveau hebt, je gemiddeld meer hebt onthouden van de theorietoets. Zelfs als je jaren geleden je theoriecertificaat hebt behaald. Mensen met een hogere opleiding hadden gemiddeld bijna 16 van de vragen goed. Laagopgeleiden hadden gemiddeld een vraag minder goed.
Bovendien bleek dat het uitmaakt hoelang geleden het auto theorie examen is afgenomen. Iemand die lang geleden het examen had behaald, scoort gemiddeld ook lager op de toets tijdens het onderzoek. De onderzoekers stellen dat niet alle kennis even goed blijft hangen.
Stof auto theorie vaak weer vergeten
Zaken die behandeld worden bij het theorie examen auto oefenen, blijken na het behalen van het certificaat snel weer vergeten. Zo is de feitelijke kennis zonder concrete verkeerssituaties snel weer vergeten. Mensen weten niet meer wat de minimale lengte van iemand op de bijrijdersstoel is. Of ze weten niet meer hoever de lading uit mag steken. Kennis die is te koppelen aan het autorijden zelf, worden vaak wel onthouden, of na verloop van tijd zelfs beter. Zo konden respondenten goed aangeven hoe voorrang op een kruising of rijden bij slecht weer werkt.
Zelfstudie blijkt beste manier
Verder heeft het CBR ook onderzocht hoe de kandidaten hun auto theorie examen hebben voorbereid. Hieruit blijkt dat als je zelfstudie aan de hand van een online theorieboek hebt gedaan, je een grotere kans hebt om de leerstof te onthouden. Respondenten die alleen een theoriecursus volgden, scoren gemiddeld lager in het onderzoek. En kandidaten die verschillende leermethoden gebruiken, zoals bijvoorbeeld het maken van een gratis oefenexamen auto theorie, scoren nog beter. Dat geldt ook als er gebruik wordt gemaakt van verschillende leermiddelen zoals oefentoetsen, video en beeld. Dit is precies wat je van het online theorieboek kunt verwachten en het is dus de beste manier om je leerstof te onthouden.
Toch is het niet helemaal mogelijk om een harde uitspraak te doen over welke voorbereiding het beste is voor het behouden van theoriekennis. Daar is een reden voor: er is een sterke overlap met het opleidingsniveau. Hoe hoger het opleidingsniveau, hoe beter de voorbereiding.
Wat gaat het CBR met deze resultaten doen?
Het CBR is natuurlijk niet zomaar nieuwsgierig naar of de lesstof goed blijft hangen. Het CBR gebruikt deze resultaten om de examens te kunnen verbeteren. Verder worden de uitkomsten gedeeld met opleiders en uitgevers, zodat zij deze informatie kunnen gebruiken bij het beter ondersteunen bij leren, meer aandacht te hebben voor langdurig begrip en kritisch te blijven kijken naar de toetsen.
Zo adviseert het CBR kandidaten hoe ze effectief kunnen leren met een toets, bijvoorbeeld aan de hand van zelfstudie. Met name heldere uitleg en goede oefenvragen maken het verschil tussen slagen en zakken. De resultaten van het onderzoek laten ook zien dat hoe langer het geleden is dat iemand geslaagd is voor zijn auto theorie, hoe minder goed de toets wordt gemaakt. Met andere woorden: meer mensen zijn de stof dan vergeten. Deze onderzoeksresultaten gaan naar organisaties die doen aan voorlichting. Verder kijkt het CBR zelf ook naar het eigen beleid, zodat examens in de toekomst kunnen worden aangepast. Zo wil het CBR relevant blijven, want het heeft een maatschappelijke opdracht om mensen veilig de weg op te kunnen sturen. Verder hebben de resultaten geleid tot een wetenschappelijk artikel in een tijdschrift. Dat was de eerste keer voor het CBR.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht