Motor theorie examen doen: dit zijn de voorrangsregels
Veel mensen vinden het maar flauwekul: als je een autorijbewijs hebt, waarom moet je dan apart ook nog een motorrijbewijs halen? Je kent de regels van het verkeer toch? Toch is dat lang niet voldoende om als motorrijder veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen. Je moet namelijk begrijpen dat je kwetsbaar bent op de weg en daarom onder meer de voorrangsregels goed kunnen interpreteren. Om deze reden moet je apart een theorie examen motor en een praktijkexamen doen.
Voorrang geven en nemen als motorrijder
Eén van de onderdelen die steevast terugkomt op ieder theorie examen motor, is het geven en nemen van voorrang. Motorrijders hebben zich te houden aan dezelfde basisregels als andere weggebruikers. Maar er zijn ook verschillen. Op een gelijkwaardige kruising heeft rechts altijd voorrang, tenzij borden en haaientanden dat tegenspreken. Komt er verkeer van rechts en die je geen borden of lichten die de situatie veranderen? Dan moet je als motorrijder altijd voorrang verlenen. Maar staan er borden als ‘voorrangsweg’ of ‘geef voorrang’ op die kant van de weg, of zie je haaientanden? Dan is de situatie anders.
Als motorrijder ben je extra kwetsbaar
Ondanks dat je meestal een motorpak draagt, is het goed erbij stil te staan dat je zeer kwetsbaar bent op de weg. Motorrijders vallen nu eenmaal minder op dan auto’s. Daardoor is de kans dat je het slachtoffer wordt van een ongeval, ook groter. Zeker als je niet goed weet hoe het zit met de voorrangsregels. Bij rotondes heeft het verkeer op de rotonde voorrang. Maar als motorrijder kun je ook haaientanden tegenkomen en dan is de situatie anders. Ook dien je niet te hard door woonwijken te rijden en moet je goed weten wanneer je voorrang geeft bij het verlaten van uitritten. Aangezien je ook voetgangers en fietsers tegen kunt komen, is het goed dat je de oefenexamens motor theorie nog eens doorneemt.
Mag je als motorrijder rechts inhalen?
Motorrijden geeft je veel vrijheid. Je kunt op plekken komen waar je met de auto niet zomaar langs kunt. Ideaal als je in de file staat, want dan kun je mooi even rechts inhalen en zo de file passeren. Toch is dit niet de bedoeling. Inhalen doe je op de motor altijd links. Rechts inhalen mag alleen als je rechts van een andere bestuurder rijdt die links afslaat en al richting heeft aangegeven. De lange rij auto’s rechts passeren om zo tijd te winnen, is niet de bedoeling. Doe je dat wel, dan kun je rekenen op een forse boete van meer dan 300 euro.
Als je de voorrangsregels niet goed kent, heeft dat niet alleen gevolgen voor je motor rijexamen. Motorrijders krijgen niet altijd voorrang. Je moet dezelfde regels volgen als automobilisten en valt niet altijd op als je op de weg rijdt. Voeg daarom niet te snel in en zorg ervoor dat je oogcontact hebt met andere weggebruikers. Haaientanden gelden ook voor motorrijders. Er is een goede manier om zeker te weten dat je de voorrangsregels kent. Bestel het online motor theorieboek en je weet binnen een mum van tijd hoe het echt zit.
Veelgemaakte fouten motor theorie examen
Je dient dus echt te studeren voor het examen, voordat je motor theorie examen gaat doen. Kandidaten maken vaak de meeste fouten op het onderdeel ‘voorrang geven en nemen’. Soms denk je dat je mag doorrijden, maar had je eigenlijk toch moeten wachten. Inschattingsfoutjes kunnen gebeuren, maar als je dit te vaak doet, zak je voor je theorie- of praktijkexamen.
Als er een auto van rechts komt aanrijden, moet je als motorrijder altijd wachten, tenzij de borden een andere situatie aangeven. Als je een rotonde gaat nemen, moet je het verkeer dat al op de rotonde rijdt altijd voor laten. Ga je invoegen op de snelweg, dan moet je het verkeer dat al op de snelweg rijdt eerst voorrang geven. Rechts inhalen en automobilisten de pas afsnijden is gevaarlijk en verboden. Zorg ervoor dat je in een woonwijk ook rekening houdt met voetgangers en fietsers. Zeker op oversteekplaatsen of kruisingen.
Dit kun je verwachten op je theorie examen motor
Je kunt op je theorie examen motor dus zeker verwachten dat je vragen krijgt over wie er voor mag en wanneer je in mag halen. Wil je zeker weten dat je het examen gaat halen, dan kun je een gratis oefenexamen motor theorie. Hiermee kun je alleen zien of je het echte examen gehaald zou hebben of niet en welke vragen je ongeveer kunt verwachten. De oefenexamens zijn gebaseerd op de nieuwste methodes van het CBR. De betaalde oefenexamens geven ook het juiste antwoord op fout beantwoorde vragen. Zo weet je welke onderdelen je nog beter moet leren.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht