Nieuw theorie examen verandert niets aan slagingspercentage

Het vernieuwde theorie examen verandert niets aan het slagingspercentage. In vergelijking met voorgaande jaren zijn de slagingspercentages nagenoeg gelijk. Het vernieuwde theorie examen kent een aantal wijzigingen, zoals bijvoorbeeld het bladeren door het examen. Bovendien kunnen deelnemers nu bepaalde vragen markeren, om er later op terug te komen.

Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR) had de manier waarop de examens afgenomen worden veranderd, in de hoop dat het slagingspercentage zou stijgen. Volgens het CBR worden de meeste fouten gemaakt door tijdsdruk en niet door gebrek aan kennis.

Het vernieuwde auto theorie examen

Sinds 1 juli 2017 is het mogelijk om te bladeren door alle theorie examens, waaronder het auto theorie examen. Er geldt geen antwoordtijd per vraag meer, wel is er een maximumtijd voor het hele examen. Volgens het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen was de wijziging nodig, omdat leerlingen vooral fouten zouden maken door de tijdsdruk. Het idee was, dat als leerlingen een black-out hebben, zij een aantal vragen kunnen parkeren en er later alsnog antwoord op kunnen geven. Toch blijkt dat de veranderingen amper effect hebben op het slagingspercentage.

Slagingspercentages blijven gelijk

De slagingspercentages blijven namelijk nagenoeg gelijk. Dat blijkt uit een meting, een half jaar na het vernieuwen van het theorie examen. Bij het theorie examen voor de motor is het slagingspercentage zelfs vijf procentpunt gedaald. Dat betekent dat nog meer leerlingen moeite hebben een voldoende te halen, in vergelijking met een jaar geleden.

Bij het theorie examen auto en het theorie examen bromfiets blijft de slagingspercentage hangen rond de 40 en 44 procent. Dat is nog steeds te laag voor het CBR. Experts stellen dat de uitkomst van het experiment zeer verrassend is. De experts hadden verwacht dat de meeste leerlingen betere scores zouden laten zien, als gevolg van het vernieuwde theorie examen. Leerlingen gaven namelijk aan blij te zijn met de vernieuwde theorie examens. Toch lijkt het wegnemen van de tijdsdruk geen positief effect te hebben op de slagingspercentages.

In het eerste kwartaal van 2017 lag het slagingspercentage op 43 procent. Bij de invoering van de blader- en markeermogelijkheid nam het percentage met een procentpunt toe, om een kwartaal later weer terug te vallen naar 43 procent, hetzelfde niveau als voor het experiment.

Extra service

Het CBR noemt het bladeren en markeren van vragen in het theorie examen ‘extra service aan de kandidaten’. Kandidaten kunnen vanaf 1 juli 2017 zelf hun vragen parkeren en terugbladeren. Daarmee kunnen leerlingen eerst de vragen beantwoorden waarvan ze zeker weten dat het antwoord juist is. Uit de peiling was gebleken dat kandidaten die extra service erg prettig vinden. Het CBR vindt de proef toch geslaagd, omdat de extra service aan de kandidaten het doel was van het experiment.

Het CBR stelt verder dat de slagingspercentages van theorie examens altijd licht schommelen. De inhoud van het examen is niet veranderd. Dat betekent dat kandidaten nog steeds goed theorie leren moeten. Verder doen kandidaten er goed aan een gratis oefen examen theorie te maken.

Nieuwe onderwerpen

Vanaf 1 maart 2018 heeft het CBR bovendien nieuwe vragen toegevoegd, waardoor het oefenen noodzakelijk is. De nieuwe onderwerpen zijn te vinden in het theorie examen voor het rijbewijs A, B en M. De vragen gaan onder meer over het verminderen van de CO2- uitstoot. Verder zijn er nieuwe vragen ingevoerd die gaan over ABS, het antiblokkeersysteem.

Een aantal andere onderwerpen vervallen in het theorie examen. Er komen geen vragen meer voorbij over de parkeerrem, de sluiting van laadbakkleppen, afmetingen van aanhangwagens en verboden verplichting aanhangwagen. Het is belangrijk daarom de meest up-to date auto theorie te leren. Alleen zo is het mogelijk voor het theorie examen auto te slagen.


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: