Hoeveel fouten mag je maken bij een theorie examen

Spannend, zo’n theorie examen. Daarom is het belangrijk om goed voorbereid aan het examen te starten en precies te weten waaraan je moet voldoen. Op basis van het aantal fouten heb je je examen wel of niet gehaald. In dit artikel behandelen we het maximaal aantal fouten dat je mag maken en hoe je je zo goed mogelijk kunt voorbereiden.

Auto theorie-examen

Het aantal fouten dat je in je examen mag maken hangt af van het onderdeel. Een theorie-examen bestaat uit twee onderdelen. Onderdeel één bestaat uit vragen over gevaarherkenning en onderdeel twee uit vragen over verkeersregels en verkeersinzicht. In het eerste onderdeel, de gevaarherkenning, krijg je 25 vragen over hoe jij zou reageren in een bepaalde situatie: remmen, gas loslaten of niets doen. Van deze 25 vragen mag je maximaal 12 vragen fout beantwoorden. Hierna komen er 40 vragen over verkeersregels en verkeersinzicht. Van deze vragen mag je maximaal 5 vragen fout beantwoorden. Hieronder staan deze gegevens vermeld in de tabel.

Onderdeel Aantal vragen Maximaal aantal fouten
Gevaarherkenning 25 vragen 12 fouten
Verkeersregels en verkeersinzicht 40 vragen 5 fouten

Motor en bromfiets theorie-examen

Bij het motor en bromfiets theorie-examen krijg je 50 vragen. Van deze 50 vragen moet je er 44 goed beantwoorden om te slagen. Je mag in totaal dus 6 fouten maken.

Slagingspercentage

Maak je teveel fouten, slaag je niet. Blijf je onder het maximum aantal fouten, slaag je wel. Zo simpel is het. In de praktijk blijken de examens onderschat te worden en veel mensen helaas toch bij de eerste, niet-slagende groep te horen. Hieronder is per theorie-examen het gemiddelde slagingspercentage over het jaar 2016 te lezen.

Examen Slagingspercentage
Auto theorie-examen (B) 41,8%
Motor theorie-examen (A) 53,7%
Brommer theorie-examen (Am) 40,0%

Bij het individueel begeleid auto theorie-examen ligt het slagingspercentage hoger dan bij het reguliere auto theorie-examen. Hier slaagt maar liefst 49,8% van de kandidaten. Bij dit speciale examen zit de kandidaat samen met een CBR-medewerker in een aparte ruimte, waarbij de vragen worden voorgelezen en eventueel toegelicht door deze medewerker. Dit examen is alleen bedoeld voor kandidaten die dit nodig hebben, door bijvoorbeeld autisme, ernstige dyslexie of faalangst of het syndroom van down. Mocht je tot deze doelgroep behoren dan kun je dit examen door je rijschool laten aanvragen.

Waar gaat het fout?

Veel mensen denken dat ze al heel goed op de hoogte zijn van de verkeersregels doordat ze al op verschillende manieren participeren in het verkeer (voetganger, fietser, bijrijder etc.). Zij bereiden zich dan ook minimaal voor op het examen. Echter gaat het theorie-examen verder dan deze ‘basisregels’ en schiet deze groep mensen tekort. Deze groep denkt te gemakkelijk over het examen en dit is dan ook hun valkuil.

Verder zijn er ook veel kandidaten die gewoonweg te lui of hebben geen zin om goed te leren voor het theorie-examen. Het gevolg hiervan is dat wanneer ze zakken voor het examen, ze wel meerdere malen op examen moeten komen, waardoor je uiteindelijk veel extra tijd en vooral extra geld kwijt bent. Zonde dus! Hieronder is te lezen hoe je dit kunt voorkomen.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Ook al mag je dus best een aantal fouten maken in een theorie-examen, de slagingspercentages liegen er niet om. De examens zijn best pittig. Door jezelf goed voor te bereiden zorg jij ervoor dat je straks bij de groep zit die wél slaagt! Een goede voorbereiding bestaat uit zowel de theorie goed leren (dit kan via ons online theorieboek) als theorie-examens oefenen. Door oefenexamens te maken weet je wat je kunt verwachten tijdens het echte examen en kom je niet voor vervelende verrassingen te staan. Na ieder oefenexamen dat je gemaakt hebt krijg je te zien of je geslaagd of gezakt zou zijn. Ook kun je zien wat je fout gedaan hebt, zodat je deze fouten niet nogmaals hoeft te maken. De oefenexamens kun je hier vinden.

Ook het theorieboek is erg belangrijk om goed te leren. Je krijgt namelijk maar liefst 40 vragen over verkeersregels en verkeersinzicht, waarvan je er dus 35 (!) goed moet hebben. Je mag hier dus echt maar een minimaal aantal (5) fouten maken, dus zorg dat je de theorie goed kent! Zodra je de oefenexamens gaat maken kom je er vanzelf achter in welk deel je te veel fouten maakt en op welk deel je jezelf dus nog beter zult moeten voorbereiden. Mocht je binnenkort op theorie-examen gaan, héél veel succes gewenst! Doe je voordeel met dit artikel en zorg ervoor dat jij bij de wél slagende groep zit.

Toppunt!

Om dit artikel af te sluiten nog een laatste weetje om jullie extra goed te motiveren. Er is in Zuid-Korea namelijk een 68 jarige vrouw, die graag haar rijbewijs nog wilde halen. In 2005 ging ze voor het eerst op voor het theorie examen. Helaas wilde het maar niet lukken en op een begeven moment maakte ze zelfs iedere dag een theorie-examen. Pas na 949 (!) pogingen kon ze ein-de-lijk zeggen dat ze was geslaagd. Zo is ook het verhaal van een 28-jarige man uit het Engelse Leicester bekend, die inmiddels al 3.410 euro heeft uitgegeven aan 92 theorie-examens. Zo’n ellende gaat jullie natuurlijk niet overkomen, dus nu snel aan de slag met gratis oefenen!


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: