‘Theorie examen te moeilijk’, vinden veel Nederlanders

Het theorie examen is veel te moeilijk. Dat vinden veel Nederlanders, onder wie een paar bekende Nederlanders. Rapper Ronnie Flex maakt er geen geheim van dat hij inmiddels al vier keer is gezakt voor het theorie examen auto en nog steeds het examen niet heeft gehaald. Het zakken voor je theorie examen is geen ramp, maar wel een kostbare gelegenheid. Per keer dat je het examen af laat nemen, moet je bijna 40 euro betalen. Bovendien moet je eerst het theorie examen auto met succes afleggen, voordat je het praktijkexamen mag doen. Ook journalist Marcel van Roosmalen kan over het zakken voor een auto theorie meepraten. Van Roosmalen en Ronnie Flex stellen dat het examen simpelweg te moeilijk is geworden.

Theorie examen slagingspercentage daalt

Voor veel mensen leeft het gevoel dat het theorie examen auto de laatste jaren veel te moeilijk is geworden. Uit cijfers van het CBR blijkt dat het slagingspercentage, het percentage deelnemers dat in één keer slaagt voor het theorie examen, behoorlijk aan het dalen is. Twintig jaar geleden wist nog de helft van de kandidaten in één keer voor het theorie examen te slagen. Maar dat is nu wel anders. Vorig jaar wist slechts 36 procent van de kandidaten succes te behalen bij het theorie examen auto.

Dat leidt tot chagrijn bij de kandidaten die het examen niet in één keer behalen. Zij denken dat het CBR de vragen expres veel moeilijker heeft gemaakt, zodat minder mensen slagen. Het idee is dat als minder mensen hun examen halen, er ook minder mensen de weg op gaan. Maar woordvoerder Nanda Troost zegt tegen het actualiteitenprogramma EditieNL dat dat ‘echt onzin is.’ Het CBR wijst erop dat het extra werk oplevert als mensen zakken, omdat ze dan een herexamen moeten afnemen. “Onze dag is het leukst als iedereen slaagt”, zegt het CBR.

Theorie examen te moeilijk?

Ook wordt er wel eens gedacht dat het CBR de vragen zo moeilijk maakt, zodat meer mensen zakken. Op die manier zou het CBR dan meer kunnen verdienen aan de kosten van een herexamen. Maar ook dat blijkt niet waar te zijn, zo stelt Troost. Het CBR vraagt weliswaar een vergoeding voor ieder nieuw theorie examen auto, maar dat is alleen maar om kostendekkend te werken. Het CBR maakt dus geen winst als het gaat om het afnemen van examens.

Troost wijst er verder op dat de theorie examens auto toegankelijk moeten zijn voor iedereen. Om die reden heeft het CBR verschillende extra mogelijkheden voor het afnemen van het examen. Zo is het mogelijk om het examen voor te laten lezen, extra tijd en begeleiding te krijgen als je faalangst hebt, of een tolk inschakelen als je onvoldoende Nederlands spreekt. Verder heeft het CBR de theorie examens op B1-niveau gemaakt, zodat het voor iedereen die Nederlands spreekt goed te begrijpen zou moeten zijn.

Uitvoerig getest

Het theorie examen auto wordt bovendien ieder jaar uitvoering getest. Het CBR heeft daarvoor een hele afdeling opgetuigd. Elk examen heeft één of twee testvragen. Deze testvragen tellen niet mee voor de uitslag, maar daaraan kan het CBR zien welke vragen fout worden ingevuld omdat ze bijvoorbeeld te onduidelijk zijn. Het komt dus regelmatig voor dat het CBR vragen verwijdert of aanpast. “Vragen moeten goed zijn, niet te moeilijk. We doen niet aan strikvragen”, zegt het CBR.

Bovendien is de kans dat je een vraag twee keer voorbij ziet komen, vrijwel nihil. Het CBR heeft een grote database van maar liefst 7500 vragen. Experts stellen dat daardoor het examen zo moeilijk is. Kandidaten voor het theorie examen auto proberen zich zo goed mogelijk voor te bereiden. Maar je weet van tevoren niet wat voor vragen je krijgt. Dat hoort uiteraard ook bij het idee van een examen, stellen experts.

Theorie examen leren is een must

Er zit dus maar één ding op: het theorie examen leren . Dat pak je het handigst aan door gebruik te maken van een online theorieboek. Bovendien kun je na het leren ook een gratis oefenexamen maken om erachter te komen of je geslaagd zou zijn voor het echte examen. Wil je weten welke vragen je fout hebt beantwoord? Dan kun je ook betaalde oefenexamens afnemen.

Experts waarschuwen dat jongere leerlingen vaak wel andere dingen aan hun hoofd hebben, maar toch tijd vrij moeten maken om het examen goed te leren. Dat vindt het CBR ook. “Het gaat wel om verkeersveiligheid. Met een auto zou je kunnen zeggen dat je een moordwapen in handen hebt”, zo waarschuwt het CBR.


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: