Theorie examen uitgelegd: het verschil tussen adviessnelheid en snelheidslimiet
Het blijkt toch wel erg lastig voor kandidaten die het auto theorie examen af gaan leggen, om het verschil te kennen tussen de adviessnelheid en de snelheidslimiet. Want deze twee woorden betekenen niet hetzelfde. Mag je bijvoorbeeld de adviessnelheid negeren? En wat is het verschil tussen een adviessnelheid en de snelheidslimiet? Kun je een boete krijgen als je de adviessnelheid aan je laars lapt? Dit soort vragen komen ook voorbij op het auto theorie examen.
Het verschil tussen adviessnelheid en snelheidslimiet op je theorie examen
Wil je in één keer slagen voor je auto theorie examen, dan moet je het verschil kennen tussen de adviessnelheid en de snelheidslimiet. Bij de adviessnelheid krijg je een aanbeveling om een bepaalde snelheid aan te houden in bepaalde situaties. Het is niet verplicht om je daaraan te houden. Waarom je dan toch dit advies krijgt, is simpel. Het bevordert de veiligheid op de weg. Bij een snelheidslimiet moet je je er wel aan houden. Doe je dat niet, dan krijg je een boete. En ga je ver over de limiet, dan kan het CJIB besluiten om je rijbewijs af te pakken.
Wat is een adviessnelheid?
Eerst de adviessnelheid: een snelheid die geadviseerd wordt in bepaalde situaties. Nee, je hoeft je er niet aan te houden. Is de adviessnelheid 90, maar rijd er 100 kilometer per uur, dan zal je er niet voor bekeurd worden. Toch is het belangrijk om het advies niet zomaar in de wind te slaan, want de omstandigheden zijn er vaak wel naar. Een adviessnelheid kan worden ingevoerd voor de veiligheid. Bijvoorbeeld omdat je een krappe bocht nadert. Of omdat de zichtbaarheid door wegwerkzaamheden momenteel slecht is.
De adviessnelheid helpt ook om te voorkomen dat andere weggebruikers moeten remmen of stoppen. Bovendien is deze snelheid soms afgestemd op het weer. Bij extreem weer zoals regen of sneeuw, worden dit soort adviezen ingevoerd. Je mag deze adviezen negeren als je wil, maar je mag je andere weggebruikers niet in gevaar brengen. Daar kun je nog steeds een boete voor krijgen. Voor het negeren van advies, krijg je uiteraard geen straf.
Adviessnelheid herkennen
Maar hoe weet je nu wat een adviessnelheid is en wanneer er sprake is van een snelheidslimiet op je theorie examen auto? Simpel: de borden lezen. Het bord waarop de adviessnelheid staat aangegeven, is vierkant en blauw. Daarop staat vervolgens de snelheid. En meestal staan er ook andere borden bij. Bijvoorbeeld ‘slechte berm’ of ‘wegwerkzaamheden’.
Deze borden kom je onder meer tegen op de snelweg, bij een tunnel of bij een afrit. Stel: je mag normaal 50 kilometer per uur op deze weg rijden. Maar de adviessnelheid is 30 kilometer per uur, door omstandigheden. Dan is het aan te raden om 30 kilometer per uur te rijden. Maar het hoeft niet. Wil je er 40 kilometer per uur rijden, dan mag dat ook. Meestal zie je deze borden ook bij smalle tunnels of landweggetjes.
Wat is een snelheidslimiet?
Zie je een rond bord met een rode rand, met daarop de snelheid, dan moet je verplicht die snelheid aanhouden. Doe je dat niet, dan kun je daarvoor een bekeuring krijgen. Of als je het echt bont maakt, wordt je rijbewijs een tijdje ingenomen. Het is verplicht om de snelheidslimiet te volgen. Zo mag je meestal maximaal 100 kilometer per uur op de snelweg, met uitzondering van een aantal snelwegen, waar je 130 kilometer per uur mag rijden. En na een bepaald tijdstip mag je overal 130 kilometer per uur rijden. Rijd je 130 kilometer per uur op een snelweg waar 100 overdag de snelheidslimiet is, dan heb je dus 30 kilometer per uur te hard gereden en krijg je daarvoor een forse boete.
Op een autoweg mag je maximaal 100 of 80 kilometer per uur rijden. De provinciale weg heeft een snelheidslimiet van 80 kilometer per uur en soms zelfs 60 of 50 kilometer per uur. Binnen de bebouwde kom mag je 50 of 30 kilometer per uur rijden. En kom je langs een woonerf of schoolzone, dan mag je er niet harder dan 15 kilometer per uur.
Hoe zit dat bij een matrixbord?
Als je op de snelweg rijdt, zie je vaak een matrixbord waarop een snelheid is aangegeven. Zie je een getal met een rode rand, dan is dit de maximale snelheid die je verplicht moet aanhouden. Doe je dat niet, dan kun je er een bekeuring voor krijgen. Bijvoorbeeld als je 100 rijdt, terwijl er wegwerkzaamheden zijn. Bij een geel getal zonder rode rand gaat het om een adviessnelheid. Bijvoorbeeld als de weg glad is door sneeuw of ijzel. Je mag dan de adviessnelheid negeren, maar dat is wel gevaarlijk.
Meer weten? Theorie examen auto leren
Wil je meer te weten komen over verkeersborden en wanneer je iets wel of niet verplicht moet doen? Dan kun je beginnen met auto theorie examen leren. Met het online theorieboek leer je alles over de stof die je moet kennen voor het echte examen. Want als je examen gaat doen, moet je het verschil tussen de woorden goed kennen.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht