Waarom is het slagingspercentage auto theorie in Nederland zo laag?

Het theorie examen auto is lang niet aan iedereen in Nederland besteed. Er zijn meer kandidaten die het examen moeten herkansen, dan deelnemers die er in één keer voor weten te slagen. Het slagingspercentage ligt jaarlijks ergens rond de 40 procent en is een van de grootste zorgenkindjes van iedereen die examen moet doen. Er zijn verschillende redenen waarom het slagingspercentage voor de auto theorie in ons land zo laag is.

Slagingspercentage theorie examen auto ligt al jaren rond 40 procent

Het slagingspercentage ligt in Nederland al jaren rond de 40 procent. Het Centraal Bureau voor Rijvaardigheidsbewijzen (CBR), dat de examens afneemt, spant zich al jaren in voor een hoger slagingspercentage. Kandidaten vinden het examen vaak veel te moeilijk, maar het CBR probeert er aan de hand van voorlichting op aan te dringen dat kandidaten beter voorbereid naar het examen komen. Maar het ligt niet altijd aan de voorbereiding. Ook zaken zoals faalangst, examenvrees of de kwaliteit van het lesmateriaal kunnen meespelen.

Verkeersregels in Nederland kunnen lastig zijn

Laten we eerlijk zijn: Nederland heeft een van de meest ingewikkelde verkeersnetwerken in de wereld. De verkeersregels kunnen behoorlijk uitgebreid zijn en er zijn heel wat uitzonderingen en specifieke situaties die je ook moet kennen voor je auto theorie examen. Denk bijvoorbeeld aan voorrangsregels voor trams, militaire kolonnes of uitvaartstoeten. Er zijn aanvullende regels voor bijzondere manoeuvres, zoals keren en het in- en uitrijden. De regels worden bovendien regelmatig veranderd, mede door de komst van elektrische steps, e-bikes en fatbikes. Dat betekent dat alleen kennis van de basisregels niet genoeg is. Je moet ook alle uitzonderingen kennen en de regels kunnen toepassen in verschillende scenario’s. Dat maakt de stof veel ingewikkelder dan het op het eerste gezicht lijkt.

Veel kandidaten hebben faalangst of examenvrees

Mede door de verhalen over heel lastige examens, ontwikkelen meer mensen een ongezonde angst voor het theorie examen auto. De druk om te presteren is groot en dat blijkt een groot struikelblok te zijn. De gedachte aan de kosten van het examen, de druk vanuit de omgeving en de wil om snel het rijbewijs te halen, kunnen leiden tot behoorlijke faalangst. Die spanning kan fysiek en mentaal behoorlijk in je nadeel zijn op het examen. Je krijgt een black-out, waardoor je je de stof niet meer kunt herinneren. En de tijdslimiet per vraag en de onbekende omgeving van het examencentrum, maken dat dit gevoel nog sterker wordt. Faalangst leidt ertoe dat je niet meer goed na kunt denken en daardoor de vragen verkeerd begrijpt. De angst om te falen, zorgt ervoor dat je inderdaad faalt. Gelukkig is er daarvoor een oplossing: je kunt extra tijd krijgen in zulke gevallen.

Onderschatting en gebrekkige voorbereiding

Veel kandidaten proberen het theorie examen auto te maken met de gedachte: “Hoe moeilijk kan het zijn?” Maar in de praktijk blijkt het examen toch veel moeilijker dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Kandidaten onderschatten vaak hoeveel leerstof erbij komt kijken en dat alleen het kennen van de verkeersregels niet voldoende is. Alleen de oefenexamens auto theorie maken, zonder de achterliggende theorie goed te bestuderen, leidt tot zakken voor het examen.

Natuurlijk is het oefenen van examens nuttig, maar dan moet je wel eerst alle leerstof kennen. Je moet vragen niet alleen kunnen herkennen, maar de verkeersregels ook daadwerkelijk kunnen toepassen. Als een vraag net iets anders wordt geformuleerd dan je van het oefenexamen gewend bent, kun je daardoor door de mand vallen. Gun jezelf daarom de tijd om je goed voor te bereiden. Vertrouw dus vooral niet op verhalen op social media of verhalen van vrienden van mensen die het theorie examen in één keer haalden, zonder er wat voor te doen. Die lakse houding leidt vaak tot teleurstellende resultaten.

Lastige taal in examens

Het theorie examen auto kun je afleggen in meerdere talen, maar je moet er de taal wel goed voor kunnen spreken. Heb je last van dyslexie of een lagere taalvaardigheid? Dan kan het lastig zijn om te begrijpen wat er precies van je gevraagd wordt. Denk aan termen als ‘bestuurders’, ‘weggebruikers’ en ‘aansprakelijkheid’, die de vragen behoorlijk vaag kunnen maken. Als je niet begrijpt wat de woorden betekenen, kun je de vraag gemakkelijker fout beantwoorden. Ook als je de verkeerssituatie wel goed hebt ingeschat. Je moet dus goed begrijpen hoe de examentaal werkt. Om deze reden kun je beter een tolk nemen of extra tijd aanvragen als je problemen hebt met de (Nederlandse) taal. Daardoor ligt het slagingspercentage namelijk lager.

Kwaliteit van het lesmateriaal: online theorieboek beste optie

Ook niet geheel onbelangrijk is het materiaal waarmee je je voorbereid. Aan de hand van het online auto theorieboek kun je je altijd voorbereiden volgens de laatste methodes van het CBR. Maar er zijn ook veel aanbieders die ‘dagcursussen’ en ‘spoedcursussen’ aanbieden. Het gaat daarbij meer om ezelsbruggetjes onthouden in plaats van echt inzicht krijgen in verkeerssituaties. Daardoor krijg je een onterecht gevoel van zekerheid. Trucjes leren om vragen te beantwoorden kan je helpen om te slagen, maar je mist de kennis die je nodig hebt om vragen echt goed te kunnen beantwoorden. En zorg ervoor dat je altijd een actueel lesboek gebruikt. Dat lesboek van je vader uit de jaren tachtig is zo verouderd, dat het meer in je nadeel dan voordeel is.


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: