Wanneer mag je wel of niet stilstaan volgens de auto theorie?
Een van de belangrijkste onderwerpen op je theorie examen auto, is verkeersinzicht. En dus moet je weten of je wel of niet stil mag staan. Het lijkt logisch dat je voor het rode licht moet stoppen. Maar er zijn ook zaken waarbij het lastiger kan zijn om te bepalen of je wel of niet mag stoppen. Want geldt stilstaan om iemand in- of uit te laten stappen nu wel of niet als parkeren?
Wel of niet stilstaan: belangrijk om je examen te halen
Het is belangrijk om te weten wanneer je verplicht stil moet staan, wanneer je mag stilstaan omdat het niet als parkeren wordt gezien, of wanneer je juist niet mag stilstaan. Door het onderscheid goed te kennen, maak je de kans groter dat je je auto theorie examen in één keer haalt. We doken in de leerstof van het online theorieboek auto en kwamen tot een paar situaties.
Wel stilstaan: bij een rood verkeerslicht
Ten eerste: bij een rood verkeerslicht is er geen discussie mogelijk. Je moet altijd verplicht stoppen en dus stilstaan. Doe je dat niet, dan kun je daarvoor een boete verwachten. Het rode licht heeft een juridische betekenis. Het rode licht negeren betekent dat je een gevaar op de weg creëert en daarvoor krijg je altijd een bekeuring. Dat geldt dus ook als er geen verkeer in de buurt lijkt te zijn. De regel is wettelijk vastgelegd en je eigen inschatting maakt niet uit. Stilstaan bij een verkeerslicht is niet hetzelfde als parkeren. Bij stilstaan gaat het om kortdurend stilstaan met een functie. Je wacht namelijk op het groene licht. Er zijn wel een paar aanvullende regels. Zo moet je voertuig altijd achter de stopstreep staan en mag je geen zebrapad of kruising blokkeren. Je moet dus verplicht stilstaan op een logische plek. Een kwestie van inzicht.
Wel stilstaan: om iemand in- of uit te laten stappen
Er is veel discussie over of je iemand wel of niet mag laten in- en uitstappen op een plek waar je niet mag parkeren. De theorie benoemt dat stilstaan niet hetzelfde is als parkeren. Op veel plaatsen waar je niet mag parkeren, mag je wel stilstaan om een passagier in- en uit te laten stappen. Voorwaarde is wel dat je daarmee geen gevaar of hinder veroorzaakt. Iemand afzetten voor een woning of kantoor mag, zolang je geen uitrit blokkeert of een oversteekplaats hindert.
Houd er rekening mee dat het stoppen van korte duur moet zijn. In de theoriestof staat duidelijk dat er een belangrijk verschil is. Parkeren betekent langer stilstaan zonder verkeersdoel. Stilstaan is kortdurend en heeft een functie. Je mag dus bij het treinstation iemand afzetten, om diegene met bagage uit te laten stappen. Maar je moet wel alert blijven dat je de rest van het verkeer niet onnodig ophoudt.
Wel stilstaan: voor een spoorwegovergang
Je moet verplicht stilstaan voor een spoorwegovergang. Dat betekent dat zodra de spoorbomen sluiten en de waarschuwingslichten knipperen, je verplicht stil moet staan. Ook als er nog geen trein aankomt. Het is dus verboden om nog snel even onder de slagboom door te rijden. In de auto theorie staat duidelijk dat dit voor levensgevaarlijke situaties kan zorgen. Zorg er dus voor dat je stopt voor de stopstreep of slagboom. Op die manier is er voldoende ruimte voor het treinverkeer.
In het theorie examen auto komt vaak een vraag voorbij of je al mag voorsorteren of om de slagboom heen mag rijden. Dit mag nooit. Stilstaan voor een spoorwegovergang is verplicht. Zorg er wel voor dat je nooit stilstaat op de overgang zelf. Bijvoorbeeld omdat er file is. Dat is levensgevaarlijk. Stilstaan is daarom essentieel en mag niet genegeerd worden.
Niet stilstaan: op een kruispunt
In het gratis oefenexamen auto theorie komt altijd een vraag voorbij over stilstaan op een kruispunt. Volgens de leerstof mag je nooit stilstaan op een kruispunt, omdat dit gevaarlijk is. Je belemmert de doorstroming van het verkeer en het gaat ten koste van de zichtbaarheid. Op een kruising mag je nooit wachten of stoppen. Tenzij er sprake is van verkeersdrukte. Het examen wijst erop dat je als bestuurder vooruit moet kijken (‘anticiperen’) en moet inschatten of er genoeg ruimte is aan de overkant van de kruising. Op die manier blijf je niet halverwege op het kruispunt hangen en hinder je geen andere weggebruikers. Je moet een kruispunt dus altijd vrijhouden, tenzij je wettelijk verplicht bent om te stoppen.
Niet stilstaan: op of vlakbij het zebrapad
Stilstaan op het zebrapad is verboden. Maar je mag er ook niet vlak voor gaan stilstaan. Volgens de auto theorie belemmer je hiermee het zicht van de voetganger en bestuurder. Daardoor creëer je een gevaarlijke situatie. Inderdaad: voetgangers hebben voorrang en bestuurders mogen hun voorrang nooit hinderen. Als je stilstaat op een zebrapad, kan een andere automobilist de voetganger te laat zien, doordat jij zijn uitzicht blokkeert. Een gevaarlijke situatie. Om deze reden mag je alleen in uitzonderlijke gevallen stilstaan. Bijvoorbeeld als een voetganger wil oversteken en je daardoor de voetganger voor moet laten gaan.
Niet stilstaan: bij de bushalte
Bij het theorie examen oefenen krijg je ook vragen over bushaltes. Je mag niet stilstaan op een busstrook of bij een bushalte. Dat verbod geldt, om de doorstroming van het openbaar vervoer te waarborgen. Bij het auto theorie examen krijg je vrijwel altijd een vraag hierover, omdat veel automobilisten denken dat ze wel ‘heel even’ mogen stoppen bij een bushalte. Toch is dit wettelijk verboden, omdat het een gevaar kan opleveren voor reizigers die uitstappen. Alleen als er een onderbroken gele streep staat, mag je iemand kort in- of uit laten stappen. Parkeren is sowieso nooit toegestaan. Zorg er dus voor dat je begrijpt dat bushaltes en busstroken een speciale verkeersfunctie hebben.
Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht