Theorie-examen van de toekomst

Op het moment is het CBR, het exameninstituut waar je het theorie-examen aflegt, bezig met een proef om nieuwe theorie-examens te maken voor de auto, motor en scooter (en dus ook bromfiets). In deze proef wordt er geëxperimenteerd met een nieuw vraag type, bevatten de theorie-examens minder tekst en wordt je kennis en inzicht van het verkeer nog beter getest.

Het CBR is al erg druk met het verbeteren van de theorie-examens, mede omdat in het verleden malafide theorie-examencursus aanbieders hier misbruik van maakten (de trucjestheorie). Mede deze ontwikkelingen hebben ervoor gezorgd dat het CBR zijn gehele vragenbank heeft laten doorlichten door het CITO en ook nog harder werkt aan de ontwikkeling van het theorie-examen.

Nieuwe elementen in het theorie-examen:

1. Nieuw type vraag: de sleepvraag

Dit type vraag, bevat minder tekst en dien je op een andere manier te beantwoorden. Je dient namelijk te “slepen”. Een voorbeeld van een sleepvraag: Sleepvraag
Om antwoord te geven op deze vraag dien je de juiste cijfers naar de juiste voertuigen te slepen, in de afbeelding. Als je bijvoorbeeld vindt dat de auto voorrang heeft, dan sleep je cijfer 1 naar de auto. Vervolgens sleep je de cijfers 2 en 3 naar de andere voertuigen om de vraag te beantwoorden.

2. Vrij bladeren

Naast de nieuwe sleepvraag wordt ook ge-experimenteert met het auto theorie-examen. In het tweede deel: kennis en inzicht moet je in de toekomst vrij kunnen bladeren. Let wel, in het eerste deel met de gevaarherkenningsvragen kun je dus niet vrij bladeren. Om het hele theorie-examen te maken krijg je dan een maximum tijd. In deze tijd dien je dus het volledige theorie-examen te maken. Je kunt dan ook vragen markeren en even overslaan, om deze later te beantwoorden. Wel dien je dus alle vragen te beantwoorden in deze maximum tijd.

3. Gevaarherkenning

Ook het onderdeel gevaarherkenning in het auto theorie-examen, gaat wellicht veranderen. Het CBR is namelijk een onderzoek gestart om de foto’s te vervangen door bewegende beelden. Zo kun jij namelijk nog beter de verkeerssituatie inschatten, en correct reageren. Een foto zegt meer dan 1000 woorden, maar een bewegend beeld nog veel meer! In het buitenland bleek dit al erg succesvol.

Doel van de proef

Het doel van de proef is om te kijken of het mogelijk is om nieuwe theorie-examens te maken die nog beter de kennis van de kandidaat kunnen testen. Natuurlijk gaat het CBR eerst uitgebreid kijken wat de invloed hiervan is op de slagingspercentages en hoe examenkandidaten omgaan met dit nieuwe examen van de toekomst.

De resultaten van de proef worden in samenwerking met het Cito nader geanalyseerd en zullen eind augustus bekend zijn. Mocht het resultaat van de proef positief zijn, dan gaan waarschijnlijk deze nieuwe elementen worden toegevoegd aan het huidige theorie-examen. Dat betekent dus dat je bijvoorbeeld de nieuwe sleepvragen in het examen kunt tegenkomen. Natuurlijk blijven de oude vragen ook terugkomen in het examen, zoals de ja/nee vragen. Daarnaast blijft natuurlijk de theorie die je moet leren voor dit examen hetzelfde. Alleen de wijze van examineren gaat veranderen.

Een waardevolle bijdrage

Wat ons betreft zijn dit erg goede ontwikkelingen en geloven ook wij dat deze bijdragen aan het verbeteren van het theorie-examen. Feit blijft natuurlijk wel dat je gewoon de theorie moet leren, ondanks deze nieuwe elementen in het toekomstige theorie-examen. Maak daarom eens een gratis proefexamen, en bekijk hoe het huidige theorie-examen in elkaar zit en of je de theorie kent.


Laatst gewijzigd:
« Ga terug naar het nieuws / blog overzicht

Slaag in één keer voor je theorie-examen!
Ik wil graag mijn theorie-examen: